maandag 27 oktober 2014

Hoe ben ik ontspannen voor het slapen?


Je kent het wel, je hebt een zware dag gehad op school, je werk of waar dan ook. Je ligt doodmoe in je bed maar het enige wat je kan doen is piekeren en stressen over wat er die dag gebeurd is of wat de aankomende dagen gaat gebeuren. Vandaag wil ik een paar tips delen die mij helpen om rustig te worden voor en tijdens het slapen.


1. Ruim op
Rotzooi in je kamer/huis zorgt voor ‘rotzooi’ in je hoofd. Als je kamer een troep is en je ruimt het telkens niet op, blijft het in je hoofd hangen. Je ligt dan in bed met de gedachte; ‘Ik moet dit nog opruimen en ik moet dat nog opruimen’ en dat is natuurlijk helemaal niet prettig. Dus mijn tip; ruim op! Maak je kamer helemaal schoon en gooi alles wat je niet meer gebruikt weg. Dit zorgt voor een frisse mind en een gevoel van trots dat je eindelijk de stap hebt genomen om je hele kamer op te ruimen.



2. Zen
Mijn moeder doet al meer dan 10 jaar aan zen. Voor het slapen neemt ze 10 minuutjes voor zichzelf om te ontspannen. Zen houd in dat je bewust bezig bent met hetgene dat je doet. Door te zennen creëer je innerlijke ruimte waardoor je beter ziet wat op dat moment voor jou van belang is. Ga rustig zitten en steeds als er een gedachte in je opkomt denk je aan die gedachte maar niet verder dan die gedachte. Het klinkt best ingewikkeld en dat is het eigenlijk ook. Er zijn mp3’s die je daarbij kunnen helpen, een man praat dan tegen je en zegt wat je moet doen. Dit werkt echt heel rustgevend! Ik weet niet precies waar je die mp3’s kan kopen maar je kunt natuurlijk altijd even langs gaan bij media markt die kunnen je zeker verder helpen!

3. Maak je niet druk
Als ik vroeger niet kon slapen omdat ik lag te piekeren over een knuffel die ik niet mocht hebben of een spel dat ik graag wilde, zei mijn moeder altijd tegen me; ‘wees blij met wat je hebt, je hebt een bed, je hoeft niet buiten te slapen en je kan eten wanneer je wilt’ Altijd als ze dat gezegd had dacht ik erover na hoe het zou zijn als ik op dat moment buiten zou moeten slapen. Dit zorgde ervoor dat mijn bed nog lekkerder lag en ik me niet zo druk maakte over alle spullen die ik nog wilde hebben. Dus maak je gewoon niet zo druk over alles en wees blij met wat je hebt.



4. klaarleggen
Als je de nacht van te voren je tas in pakt en kleren uitkiest schilt dat een hoop stress. Zo hoef je je niet druk te maken over wat je de volgende dag aan moet doen en moet meenemen. 

Dit waren mijn tips, ik hoop dat je er wat aan hebt! Weltrusten!

hoe wordt jij ontspannen voor je gaat slapen? 

Ik zou het leuk vinden als je me volgt op bloglovin: Follow my blog with Bloglovin. xx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten